Každá skupina potřebuje nějaké normy, kterých se drží, aby mohla fungovat. Jako třídní učitelé vidíme, že bez pravidel ve třídě to nejde. V novém školním roce, nebo při každé příležitosti, kdy je potřeba, se snažíme zavést ve třídě pravidla vzájemného vycházení žáků. Nebudeme je zaměňovat za organizační pravidla a školní řád. Vyvarujeme se také zákazům.
Snažíme se společně se žáky navrhnout pravidla, která budou pro naši třídu potřebná. Smyslem pravidel je mít ve třídě pohodu a co nejméně zbytečných konfliktů. Sepsaná, schválená a viditelně umístěná pravidla slouží k tomu, abychom všichni věděli, co máme dodržovat. Pravidla vytváříme pomocí konsensu. Role třídního učitele je v ideálním případě koučovací a supervizní. Pedagog sám za sebe pravidla nenavrhuje, ale spíše zajišťuje, aby se jednalo o skutečná pravidla, která bude možno dodržovat v praxi.
Sejdeme se v rámci třídnické hodiny a pravidla vytvoříme. Nám se osvědčil postup z adaptačních kurzů nových kolektivů. Potřebujeme k tomu 7 papírů velkého formátu A2 apod. a flipchartové fixy.
Žáky rozdělíme na 5 – 6členné skupiny a budeme postupovat v následujících krocích:
Ivana Šircová