Rádi bychom, aby se téma osobnostní a sociální výchovy ze škol neztratilo, a tak jsme se také 31. 5. 2024 v NPI v Praze v rámci probíhající revize RVP zúčastnili Kulatého stolu ke vzdělávací oblasti OSV. Kompetence, které žáci z cíleně prováděné OSV, jsou z naší zkušenosti velmi potřebné, trvalé a nenahraditelné. Co žák může v rámci výuky OSV získat? Přes které cíle se tyto zisky naplňují?
Spokojenost ve vztazích
Žáci rozumí potřebnosti pravidel vzájemného vycházení a dodržují je. Žáci se respektují. Žáci si dovedou pomáhat. Žáci rozumí týmové spolupráci a zvládají spolupracovat. Žáci se umí navzájem ocenit. Žáci prožívají radost ze společného úspěchu.
Motivaci k učení
Žáci mají zájem a pozornost k učení, pokud je učení smysluplné a aktuální. Žáci si mohou výsledky učení ověřit v praxi. Žáci s učitelem spolupracují na základě jeho nabídky. Žáci spolupracují mezi sebou. Žáci si sami stavějí výzvy.
Sebehodnocení
Žáci umí prezentovat výsledky své práce. Žáci zvládají překonávat překážky. Žáci se dovedou ocenit a dovedou formulovat a veřejně sdělovat své vlastní názory. Každý žák si je vědom, v čem je dobrý.
Sebeřízení
Žáci rozumí potřebnosti pravidel vzájemného vycházení a dodržují je. Žáci sami iniciativně pravidla využívají. Žák si umí naplánovat svoji práci a rozvrhnout si čas na učení, domácí povinnosti, volnočasové aktivity a odpočinek.
Odpovědnost
Žáci rozumí potřebnosti pravidel vzájemného vycházení a dodržují je. Žáci sami aktivně pravidla využívají. Žák si umí naplánovat svoji práci a rozvrhnout si čas na učení, domácí povinnosti, volnočasové aktivity a odpočinek. Žáci si dovedou a jsou ochotni si pomáhat.
Sociální dovednosti pro týmovou spolupráci
Žáci rozumí týmové spolupráci. Žáci znají a používají postupy k dobré dohodě. Žáci umí řešit konflikty konstruktivně. Žáci si dovedou pomáhat. Žáci se dovedou vzájemně ocenit.
Start a postoj k celoživotnímu rozvoji
Žáci uplatňují efektivní postupy při učení se něčemu novému. Žáci překonávají překážky a stavějí si výzvy. Žáci si vytvářejí životní plány a připravují se na budoucí profese.
V současné době žádný jiný odborný předmět ve škole tak komplexní cíle obsáhnout neumí, proto je potřebné na OSV vyčlenit prostor. Koncepčně prováděná osobnostní a sociální výchova žáky vybaví do jejich budoucího života skutečně potřebnými dovednostmi.
Ivana Šircová a Dobroslav Šrámek
Ivana Šircová