V osobnostní a sociální výchově se zabýváme tématy, ke kterým mají žáci i učitelé blízký emoční vztah. Tato témata se nás doslova osobně dotýkají. Pokud svým žákům nechceme ublížit, musíme důsledně dodržovat základní pravidla psychické bezpečnosti.
Prosíme všechny učitele, kteří budou pracovat s našimi metodikami OSV, aby si text pravidel předem pečlivě prostudovali.
Vytvořit ve třídě atmosféru bezpečí, ve které je možno sdílet osobnostní, sociální a morální témata, může trvat několik měsíců i déle. Většinou se tato pravidla postupně stávají přirozenou součástí školního klimatu. Žáci jsou potom schopni je uplatňovat i samostatně. Může to představovat velký přínos pro jejich další osobní a profesní život.
K osvojení těchto pravidel pomáhá, když si je prožijeme sami na sobě, např. během vlastního vzdělávání v OSV. Pracovat s takovými pravidly se může většina z nás naučit.
Pokud bychom se však my sami během práce s tématy OSV necítili dobře, nebo pokud se nám dlouhodobé fungování pravidel bezpečnosti nepodaří v konkrétní skupině zajistit, neměli bychom se do OSV vůbec pouštět.
Pokud se někdo cítí nepříjemně, je zúzkostnělý, smutný, naštvaný nebo se rozpláče, můžeme:
Nepříjemné pocity můžeme vyjádřit tak, že co nejkonkrétněji popíšeme, jaké žákovo chování se nás dotýká, a pojmenujeme pocit, který to v nás vyvolává. Tento způsob reakce na chování druhého považujeme za nejúčinnější zpětnou vazbu pro žáky. Pokud se podaří, představuje velmi účinný model k nápodobě. Příklad: „Mám strach, když se houpeš na židli.“ „Mrzí mě, že jsi nepřinesla domácí úkol.“
Přednost ale dáváme pozitivním zpětným vazbám:
Příklad: „Mám radost, že jsme během této aktivity všichni mluvili za sebe.“
Problematice zpětné vazby se věnuje lekce OSV 8.4.
V komunikaci se důsledně vyhýbáme snižující (vztahově asymetrické) komunikaci a nepoužíváme neúčinné náhražky zpětné vazby:
Práci s pravidly chování ve třídě se podrobněji věnujeme v Lekci OSV 7.1.
Pravidelně se vzděláváme v OSV. Účastnická zkušenost s postupy OSV je důležitým předpokladem pro aplikaci OSV ve třídě. Se žáky se nepouštíme do něčeho, o čem víme, že to neumíme, nebo z čeho máme strach. Otevíráme pouze ta témata, na která jsme se připravili.
Příklady:
Všechny naše publikace si můžete prohlížet i tisknout v programu Adobe Acrobat Reader. Pokud program nemáte nainstalován ve svém počítači, můžete si jej stáhnout zde.