Jak můžeme poznat, zda během vyučování skutečně probíhá proces OSV? A co si žáci odnášejí z našich lekcí OSV?
Metodika autoevaluace v OSV nám pomáhá zjišťovat, jak se nám daří uskutečňovat OSV v praxi, a zda dosahujeme výchovných cílů, které jsme si stanovili.
Základním předpokladem k tomu, abychom mohli autoevaluaci provádět, je to, že si vůbec nějaké cíle v OSV stanovíme. Prvním krokem na našich partnerských školách byl výběr prioritních očekávaných výstupů OSV (viz příslušná kapitola).
Očekávaný výstup (např. Žák odmítá šikanu) je však velmi dlouhodobým cílem. Je to obecnější schopnost, která se skládá z dílčích dovedností a postojů. Cesta k nim vede přes trénink a zážitky, které ve škole můžeme navodit. Tyto dílčí dovednosti, jejich trénink a příslušné zážitky teprve můžeme považovat za dílčí cíle OSV, které můžeme použít při plánování vyučování. Podrobné cíle k jednotlivým očekávaným výstupům proto nalezneme až v Lekcích OSV nebo Kurzech OSV.
Abychom mohli hodnotit dosahování cílů, musíme si je nejdříve strategicky naplánovat do svého školního vzdělávacího programu. Naše partnerské školy své prioritní cíle rozpracovaly do jednotlivých vzdělávacích období. Cíle můžeme rozpracovat i podrobněji – například do jednotlivých ročníků, kurzů a vyučovacích hodin.
Metodika autoevaluace je rozpracována v následujících dokumentech:
Poslední z těchto dokumentů (Indikátory OSV) Vám představíme na následujících stránkách, protože je může snadno používat každý učitel při přípravě a hodnocení vlastního vyučování.
Indikátory OSV popisují jednání učitele nebo žáků, podle kterého můžeme posuzovat, zda ve výuce probíhá proces OSV. Všechny indikátory pomáhají výuce OSV. Mnoho z nich navíc popisuje jednání vedoucí k účinné a smysluplné výuce obecně. Indikátory jsme odpozorovali v praxi. Vytvořili jsme dvě verze: A. Zkrácené „Desatero OSV“, B. Kompletní verzi.
A. Zkrácená verze indikátorů OSV aneb Desatero OSV
Jednání učitele před vyučováním:
Jednání učitele na začátku vyučování:
Jednání žáků během vyučování:
Jednání učitele během reflexe:
Jednání učitele na závěr vyučování:
B. Kompletní verze indikátorů OSV má v červenci 2007 celkem 39 položek. V praxi jsme mnohokrát zažili, že každý indikátor může mít zásadní vliv na průběh vyučování a na „plné vytěžení“ témat OSV.
Následující seznam indikátorů je zobecněním příkladů dobré praxe ve výuce osobnostní a sociální výchovy na školách. V žádném případě není úkolem učitele použít během jednoho vyučování všechny tyto prvky. Výčet můžete použít jako inspiraci při tvorbě hodiny a při sebereflexi.
Doporučujeme dlouhodobě si zkoušet různé prvky, objevovat jejich smysl a užitek, pracovat s nimi tvořivě. Indikátory OSV (kompletní verze ze srpna 2007) Jednání učitele před vyučováním:
Jednání učitele na začátku vyučování:
Jednání žáků během vyučování:
Jednání učitele v průběhu vyučování:
Jednání učitele během reflexe:
Jednání učitele na závěr vyučování:
Jednání učitele po vyučování: