Projekt Odyssea, z. s. je akreditovanou institucí, způsobilou k provádění vzdělávacích programů pro účely zákona č.563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů. Akreditace byla udělena MŠMT pod. č.j.: MSMT- 42124/2020-1, platnost akreditace do 12. 11. 2026.
Seznam 29 akreditovaných vzdělávacích programů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Akreditaci udělilo MŠMT pod č.j.: MSMT 32249/2020-5-814. Platnost akreditace se stanoví do 12. 11. 2023.
Představujeme vám nabídku akreditovaných programů pro učitele pro období 2020 – 2023. Uvádíme zde název, rozsah, anotaci, vzdělávací cíl a cílovou skupinu.
Seznam programů:
|
8 hodin (45minutových)
V příjemné atmosféře semináře s dílnou vám nabídneme zamyšlení nad obsahem a způsobem vedení třídnických hodin, ať už jsou pro žáky součástí rozvrhu, nebo jsou dobrovolné. Můžeme si vyzkoušet různé typy aktivit, které vytvářejí příležitosti pro žáky i učitele.
Cíl: Účastníci zformulují, které konkrétní dovednosti žáků by chtěli rozvíjet na třídnických hodinách. Prožijí ukázky třídnických hodin s konkrétními cíli v oblasti osobnostní a sociální výchovy (OSV). Seznámí se s teorií reflexe a vyzkouší se reflexi vést. Dají dohromady situace ze své praxe, kterým by se chtěli na třídnických hodinách věnovat. Seznámí se s metodikami OSV, ve kterých jsou uvedeny konkrétní cíle OSV, jim odpovídající metody a náměty pro reflexi. V závěru kurzu s lektorem prodiskutují možnosti organizace třídnických hodin ve škole.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, učitelé gymnázií
12 hodin (45minutových)
Kurz inspiruje k tomu, jak propojovat osobnostní a sociální výchovu do výuky a nabízí množství konkrétních příkladů pro praxi. Poskytuje komplexní vhled k přínosům i hlubší pochopení podmínek realizace témat OSV. K tomu využívá již vyzkoušené ukázky a projekty.
Cíl: Účastníci se seznámí s tím, co to je a jak funguje osobnostní a sociální výchova (OSV). Získají přehled materiálů - Lekcí OSV, které obsahují konkrétní cíle, jim odpovídající metody a nápady pro reflexi. Zlepší se v dovednostech plánování a realizace výuky s cíli OSV. Vyzkouší si zformulovat konkrétní cíl OSV a vést k němu aktivitu s reflexí. K tomu dostanou od lektora zpětné vazby.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
16 hodin (45minutových)
Kurz nabízí zamyšlení nad podmínkami učení, nahlíží na aktivizující metody vyučování a umožňuje zhodnocení dosavadního přístupu učitele k žákům i k vyučování. Vytvoří příležitost pracovat s radostí, zaujetím i úsilím.
Cíl: Účastníci se blíže seznámí s tematickým okruhem OSV č. 1 „rozvoj schopnosti poznávání“. Vyjádří se, jak rozumí pojmu „studijní dovednosti“ a k čemu je užitečné umět se učit. Vybrané techniky čtení, práce s pamětí a organizování učiva si vyzkouší v praxi. Na základě kurzu provedou reflexi toho, jak se oni sami učí a co by mohli změnit.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ učitelé gymnázií, asistenti pedagoga
8 hodin (45minutových)
Seminář s dílnou nabídne účastníkům prožitek pohody, humoru a neomezenou míru seberealizace. Toto velice úspěšné téma je vhodné i pro povzbuzení celé sborovny.
Cíl: Účastníci se seznámí s tím, na jakých základech tvořivost funguje. Projdou prací s vybranými technikami, které tvořivost rozvíjejí. V situacích, které dají dohromady, si vyzkouší tyto techniky použít. Od lektora dostanou zpětné vazby.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
6 hodin (45minutových)
Seminář s dílnou poskytne zamyšlení nad vlastním přístupem učitele i koncepcí celé sborovny k tématu. Nabídne diskuzi i praktické zkušenosti přenositelné do praxe. Zjistíme, jak vzniká u žáků iniciativa a jak ji můžeme podpořit.
Cíl: Účastníci se seznámí se styly vedení a s tím, jak funguje motivace a stimulace. Ujasní si, jak se OSV dívá na problematiku vedení lidí. V simulovaných situacích si někteří z účastníků vyzkouší vedení skupiny a společně se skupinou zreflektují, do jaké míry používali styl vedení tak, aby korespondoval se situací ve skupině. Provedou analýzu toho, jaké stimulační nástroje používají ve své práci a jak by jejich užití mohli doplnit a vylepšit. Na závěr zformulujme doporučení do praxe.
Cílová skupina: učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
6 vyučovacích hodin (45minutových)
Seminář s dílnou se zaměřuje na podmínky, rizika a přínosy školních aktivit nad rámec běžného rozvrhu. Nabízí sdílení zkušeností účastníků i otevřenou diskuzi. Některé analýzy vyplynou z vyzkoušených aktivit.
Cíl: Učitelé si ujasní poslání společného setkávání se žáky ve škole mimo vyučování. Získají dovednosti vytvářet, plánovat a prakticky naplňovat smysluplné setkávání žáků. Budou mít příležitost promyslet svůj osobní přístup k žákům a posoudit, jaké používají formy práce se žáky na pólech: řízení třídy – vedení třídního kolektivu. Zjistí, jaké výhody spolupráce se žáky třídním učitelům společná setkávání, akce či jednotlivé aktivity poskytují.
Cílová skupina: učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
6 vyučovacích hodin (45minutových)
Velice úspěšný seminář, na kterém se nikdo z účastníků nenudí, protože si všechny typy aktivit může každý vyzkoušet. Uvede do pohybu všechny učitele ze sborovny! Pocit radosti ze sblížení a stmelení všech účastníků je zaručen.
Cíl: Učitelé získají dovednosti vybírat vhodné aktivity a prakticky naplňovat smysluplné setkávání žáků při společných akcích ve třídě. Budou mít příležitost vyzkoušet si a vést aktivity zaměřené na rozvoj vztahů mezi žáky. Zažijí spolupráci v pozitivní atmosféře. Seznámí se také se zdroji aktivit.
Cílová skupina: učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
16 vyučovacích hodin (45minutových)
Kurz je naladěn na potřeby a podmínky učitelek konkrétní mateřské školy. Přináší zamyšlení a porozumění tomu, co přinášejí témata OSV v práci s nejmenšími dětmi učitelkám i dětem samotným. Kurz je výbornou příležitostí naladit lidsky i profesně sborovnu a ujasnit si cíle a vize školy. Využívá prostředí mateřské školy vevnitř i venku.
Cíl: Účastníci programu se seznámí s tím, co to je osobnostní a sociální výchova (OSV), jaké má cíle, metodické principy a jaký má obsah (jaká témata do ní patří). Porovnají očekávané výstupy OSV a klíčové kompetence v RVP PV a zformulují, co mají společného. Provedou reflexi, jak s OSV pracují na své mateřské škole a jak by práci s tématy OSV mohli vylepšit.
Cílová skupina: učitelé mateřských škol a asistenti pedagoga
6 vyučovacích hodin (45minutových)
Seminář s dílnou inspiruje k zamyšlení nad spoluprací sborovny i žáků ve třídě. Je to výborná příležitost prozkoumat podmínky konstruktivní spolupráce i prožít zajímavé aktivity. Spolehlivě pozitivně naladí sborovnu.
Cíl: Účastníci se zlepší v dovednostech konstruktivní komunikace jako základu pro spolupráci. Naučí se odlišovat konstruktivní a destruktivní komunikaci a také okolnosti, kdy kterou použít. Naučí se rozlišovat skupinu a tým. Zlepší se v dosahování porozumění a v práci s mezilidskými vztahy. Ovládnou sociální vztahovou zpětnou vazbu a procvičí si řešení vybraných komunikačních situací v praxi.
Cílová skupina: učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
8 vyučovacích hodin (45minutových)
Seminář s dílnou nabídne sdílení zkušeností účastníků, otevřenou diskuzi i inspiraci pro vedení třídnických hodin. Důraz pokládá hlavně na vytváření programu samotnými žáky. Zabývá se otázkou, proč je důležitá vztahová stránka jejich soužití ve škole.
Cíl: Účastníci zformulují, které konkrétní dovednosti studentů by chtěli rozvíjet na třídnických hodinách. Prožijí ukázky třídnických hodin s konkrétními cíli v oblasti osobnostní a sociální výchovy (OSV). Seznámí se s teorií reflexe a vyzkouší se reflexi vést. Dají dohromady situace ze své praxe, kterým by se chtěli na třídnických hodinách věnovat. Seznámí se s metodikami OSV, ve kterých jsou uvedeny konkrétní cíle OSV, jim odpovídající metody a náměty pro reflexi. V závěru kurzu zformulují možné přínosy třídnických hodin pro studenty na střední škole.
Cílová skupina: učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
6 vyučovacích hodin (45minutových)
Seminář s dílnou nabízí zamyšlení, sdílení zkušeností i inspirativní náměty, jak vytvářet, chápat, přijímat a uplatňovat pravidla vzájemného vycházení i jiná ve školní třídě.
Cíl: Účastníci se seznámí s tím, že pravidla by měla být spojena se společně sdílenými cíli. Vyzkouší si formulovat konkrétní pravidla pro svoji třídu. Seznámí se s rozdílem mezi řízením a vedením a s dopady používání řízení a vedení na rozvoj sebeřízení žáků. Projdou několika aktivitami, ze kterých je možné prožitkovým způsobem vyvozovat pravidla pro vzájemné soužití ve třídě. Sestaví konkrétní doporučení pro formulaci pravidel ve třídě a pro reagování ne jejich porušování způsobem, který rozvíjí sebeřízení žáků a nenutí je hájit svůj sebeobraz.
Cílová skupina: učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií
6 vyučovacích hodin (45minutových)
Seminář s dílnou provede aktivně účastníky tématem pravidel i v tak pohyblivé skupině, jako je oddělení školní družiny. Dojdeme k porozumění potřeby i fungování pravidel.
Cíl: Účastníci se seznámí s tím, že pravidla by měla být spojena se společně sdílenými cíli. Vyzkouší si formulovat konkrétní pravidla pro svoji skupinu ve školní družině. Seznámí se s rozdílem mezi řízením a vedením a s dopady používání řízení a vedení na rozvoj sebeřízení žáků. Projdou několika aktivitami, ze kterých je možné prožitkovým způsobem vyvozovat pravidla pro vzájemné soužití ve školní družině. Sestaví konkrétní doporučení pro formulaci pravidel ve školní družině a pro reagování ne jejich porušování způsobem, který rozvíjí sebeřízení žáků a nenutí je hájit svůj sebeobraz.
Cílová skupina: vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga, učitelé 1.stupně ZŠ a učitelé 2.stupně ZŠ
6 hodin (45minutových)
Seminář s dílnou poskytne základní vhled do OSV. Je vhodný pro učitele, kteří mají s OSV jen malé nebo žádné zkušenosti. Hodí se však i těm učitelům, kteří si chtějí téma osvěžit. Naladí sborovnu na stejnou vlnu.
Cíl: Účastníci programu se zorientují v tom, co to je osobnostní a sociální výchova (OSV), jaké má cíle, metodické principy a jaký má obsah (jaká témata do ní patří). Provedou reflexi, jak s OSV pracují na své škole a jak by práci s tématy OSV mohli vylepšit.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
16 hodin (45minutových)
Kurz, který nás dovede ke zjištění, zda skutečně komunikujeme konstruktivně. Nabídne porozumění komunikačním situacím, které hodnotíme jako nepříliš vydařené. Jsme-li ochotni, vybavíme se komunikačními technikami, které neporušují vzájemné vztahy v interakci. A můžeme být v komunikačních situacích spokojenější.
Cíl: Účastníci se zlepší v dovednostech konstruktivní komunikace. Naučí se odlišovat konstruktivní a destruktivní komunikaci. Zlepší se v dosahování porozumění a v práci s mezilidskými vztahy. Ovládnou sociální vztahovou zpětnou vazbu a procvičí si řešení vybraných komunikačních situací v praxi.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga, učitelé SOŠ a SOU, učitelé mateřských škol, učitelé ZUŠ a SUŠ
8 hodin (45minutových)
Seminář s dílnou, který strhne všechny pedagogy ze sborovny do akce. S velkou dávkou humoru, zaujetí a radostí pronikneme do podstaty spolupráce mezi lidmi.
Rozhodně po jeho absolvování bude sborovna silnějším týmem. Lze realizovat v prostředí školy i na výjezdním školení.
Cíl: Účastníci se zlepší v dovednostech konstruktivní komunikace a spolupráce se členy v pracovním týmu. Naučí se odlišovat konstruktivní a destruktivní komunikaci a také okolnosti, kdy kterou použít. Zlepší se v dosahování porozumění a v práci s mezilidskými vztahy. Ovládnou sociální vztahovou zpětnou vazbu, budou mít příležitost prozkoumat, jaký má konstruktivní a destruktivní komunikace vliv na průběh a výsledky týmové spolupráce.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, učitelé gymnázií, vychovatelé školských zařízení, učitelé ZUŠ a SUŠ
16 hodin (45minutových)
Kurz umožní hluboký vhled do tématu OSV. Vyzkoušíme si efektivní aktivizující metody, které zabírají i na „dospělé“. Budeme zjišťovat, které metody a proč jsou přínosné právě pro OSV. Budeme sdílet situace, které nás potkávají ve škole a hledat společně jejich řešení.
Cíl: Účastníci se zorientují v metodách osobnostní a sociální výchovy. Seznámí se s postupy, jak pracovat s využitím „běžných školních situací“, jak propojovat OSV s jinými předměty (vzdělávacími obory) a jak pracovat s OSV jako s předmětem. Vybrané postupy zažijí na vlastní kůži a také si sami vyzkoušejí OSV aplikovat pod supervizí.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga, pedagogové volného času
16 hodin (45minutových)
Kurz je vhodný pro všechny pedagogy, kteří chtějí a potřebují porozumět vztahům mezi žáky a jevům, které je ohrožují. Nabízí příležitost porozumět rizikovému chování žáků. Důraz a vážnost klademe na rozpoznávání agresivního a manipulativního jednání a na reakci učitele na toto jednání u žáků. Kurz vede k pochopení počátků a situací šikany, včetně postupů jejího řešení, u pedagogů celé sborovny. Pomáhá preventivnímu týmu školy, aby všichni pedagogové rozuměli cílům a snahám o vytváření bezpečného klimatu ve třídách a ve škole.
Cíl: Účastníci se zevrubně seznámí s tím, co je a není šikana, jaké má projevy, jak se vyvíjí v čase. Dotkneme toho, jak se OSV dívá na šikanu a jak lze OSV využít k prevenci šikany. Ukážeme si, jaký je rozdíl mezi šikanou a škádlením. Těžiště kurzu je v nácviku postupu, jak vyšetřit a řešit šikanu od prvního informování, přes rozhovory se svědky, ochranu oběti až po rozhovor s agresorem a následnou práci se třídou.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1. stupně ZŠ , učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé SOŠ a SOU, asistenti pedagoga, vychovatelé školských zařízení, učitelé gymnázií
16 hodin (45minutových)
Kurz je určen pro pedagogy, kteří chtějí svým prvňákům usnadnit začátek školní docházky a chtějí od počátku budovat dobrý kolektiv třídy. Smyslem je, aby děti chodily do školy rády a těšily se i na kamarády a na ostatní spolužáky.
Cíl: Účastníci se seznámí s fázemi vývoje skupin v čase a na jejich základě budovanou dramaturgií adaptačního soustředění. Projdou aktivitami s konkrétními cíli v oblasti vztahů a spolupráce. Zformulují konkrétní doporučení pro práci s cíli, motivováním, instruováním aktivit, jejich vedením a práci s reflexí na adaptačním soustředění. Seznámí se s krizovými situacemi, ke kterým na adaptačních soustředěních dochází a s možnostmi jejich řešení. Připraví design adaptačního soustředění pro vlastní školu, obsahující konkrétní cíle, aktivity a náměty pro reflexi.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, vychovatelé školských zařízení
16 hodin (45minutových)
Kurz rozvíjí dovednosti učitele postavit dobrý program na adaptačním a stmelovacím soustředění, jak pro úplně novou třídu, tak pro třídu, která spolu pokračuje od prvního stupně základní školy. Každá zvolená aktivita musí mít smysl pro danou skupinu a plnit své cíle. Vybrané aktivity si vyzkoušíme.
Cíl: Účastníci se seznámí s fázemi vývoje skupin v čase a na jejich základě budovanou dramaturgií adaptačního soustředění. Projdou aktivitami s konkrétními cíli v oblasti vztahů a spolupráce. Zformulují konkrétní doporučení pro práci s cíli, motivováním, instruováním aktivit, jejich vedením a práci s reflexí na adaptačním soustředění. Seznámí se s krizovými situacemi, ke kterým na adaptačních soustředěních dochází a s možnostmi jejich řešení. Připraví design adaptačního soustředění pro vlastní školu, obsahující konkrétní cíle, aktivity a náměty pro reflexi.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií
16 hodin (45minutových)
Kurz nás přivede k zamyšlení, nakolik se naše okolí, ale i my sami chováme a jednáme asertivně. Můžeme zhodnotit přínosy asertivního jednání pro zlepšení našeho prožívání nepříjemných komunikačních situací. Rozhodně si situace přehrajeme a najdeme jejich možná řešení. Umění být asertivní využijeme kdekoliv.
Cíl: Účastníci se zlepší ve svých asertivních dovednostech. Naučí se odlišovat agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní chování. Seznámí se s tím, co je a co není asertivita a na jakých principech funguje. Účastníci se také seznámí s asertivními technikami a vyzkouší si je v praxi, např.: navazování a rozvíjení vztahů, odmítání žádosti o laskavost, uplatňování oprávněného požadavku a reakce na kritiky.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga, učitelé mateřských škol, učitelé ZUŠ a SUŠ, pedagogové volného času
8 hodin (45minutových)
Proč dětem nestačí školní řád? K čemu nám slouží pravidla ve třídě? A proč nefungují? Co vše patří do pravidel třídy? Tyto otázky probereme na semináři s dílnou. Formulaci pravidel si vyzkoušíme. Zjistíme jak pravidla vymáhat a jak nastavit společně se žáky také sankce.
Cíl: Účastníci se seznámí s tím, že pravidla by měla být spojena se společně sdílenými cíli. Vyzkouší si formulovat konkrétní pravidla pro svoji třídu. Seznámí se s rozdílem mezi řízením a vedením a s dopady používání řízení a vedení na rozvoj sebeřízení žáků. Projdou několika aktivitami, ze kterých je možné prožitkovým způsobem vyvozovat pravidla pro vzájemné soužití ve třídě. Sestaví konkrétní doporučení pro formulaci pravidel ve třídě a pro reagování ne jejich porušování způsobem, který rozvíjí sebeřízení žáků a nenutí je hájit svůj sebeobraz.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, asistenti pedagoga, vychovatelé školských zařízení, učitelé gymnázií
16 vyučovacích hodin (45minutových)
Kurz, který nás dovede ke zjištění, zda skutečně komunikujeme konstruktivně, jak se žáky, tak ve sborovně nebo s rodiči. Nabídne porozumění komunikačním situacím, které hodnotíme jako nepříliš vydařené. Jsme-li ochotni, vybavíme se komunikačními technikami, které neporušují vzájemné vztahy v interakci. A můžeme být v komunikačních situacích spokojenější. Jedině konstruktivní komunikace vede k trvalé spolupráci.
Cíl: Účastníci se zlepší v dovednostech konstruktivní komunikace. Naučí se odlišovat konstruktivní a destruktivní komunikaci a také okolnosti, kdy kterou použít. Zlepší se v dosahování porozumění a v práci s mezilidskými vztahy. Ovládnou sociální vztahovou zpětnou vazbu a procvičí si řešení vybraných komunikačních situací v praxi z prostředí střední školy.
Cílová skupina: učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení
16 vyučovacích hodin (45minutových)
Kurz nás přivede k zamyšlení, nakolik se naše okolí, ale i my sami chováme a jednáme asertivně. Můžeme zhodnotit přínosy asertivního jednání pro zlepšení našeho prožívání nepříjemných komunikačních situací. Rozhodně si situace přehrajeme a najdeme jejich možná řešení. Asertivita a nabízený respekt motivují zejména žáky na 3.stupni k odpovědnému chování.
Cíl: Účastníci se zlepší ve svých asertivních dovednostech. Naučí se odlišovat agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní chování. Seznámí se s tím, co je a co není asertivita a na jakých principech funguje. Účastníci se také seznámí s asertivními technikami a vyzkouší si je v praxi (navazování a rozvíjení vztahů, odmítání žádosti o laskavost, uplatňování oprávněného požadavku a reakce na kritiky). Účastníci vyhodnotí výhody uplatňování asertivity v praxi střední školy.
Cílová skupina: učitelé SOŠ a SOU, učitelé gymnázií, ředitelé škol a školských zařízení, asistenti pedagoga
24 hodin (45minutových)
Kurz je ideální do přírody. Zaručuje relaxaci a odreagování všem účastníkům i stmelení celé sborovny. Přivede účastníky k zájmu a péči o psychohygienu a vytvoří příležitost ke sblížení pedagogů i příjemných společných zážitků týmu.
Cíl: Účastníci se připraví na nový školní rok po stránce psychické i odborné. Účastníci kurzu si vyzkoušejí a osvojí základy konstruktivní komunikace. Účastníci zažijí v pozitivní atmosféře různé formy spolupráce, zažijí různé typy aktivit v přírodě a zhodnotí přínos aktivit v přírodě pro psychohygienu v profesi učitele. Každý účastník prozkoumá, co jemu pomáhá v přípravě na nový školní rok, vyzkouší si a osvojí rozličné relaxační techniky. Celý učitelský sbor vypracuje společnou strategii a plán relaxačních aktivit. Přenesením plánu do školy vznikne možnost naplnit návazný dlouhodobější cíl kurzu – rozvíjet vzájemnou podporu uvnitř komunity daného učitelského sboru.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
20 vyučovacích hodin (45minutových)
Kurz naučí spolehlivě poskytnout první pomoc a základní ošetření v případě potřeby při situacích ve škole a při školních akcích. Nabízí simulovaná zranění a praktické postupy, které si všichni vyzkouší.
Cíl: Účastníci získají základní zdravotnické znalosti, Vyzkouší si vybrané praktické dovednosti v poskytování první pomoci žákům i kolegům, které budou moci využít při vyučování ve škole i jinde. Vyzkouší si vybrané postupy první pomoci a nezbytného ošetření. Budou mít příležitost vyhodnotit svoji reakční pohotovost v modelové krizové situaci.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé mateřských škol, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga, pedagogové volného času, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé speciálních škol, asistenti pedagoga
6 vyučovacích hodin (45minutových)
Kurz osvěží znalosti z již dříve absolvovaných školení, vyvrátí mýty o první pomoci a seznámí s nejnovějšími postupy. Většinou účastníci zjišťují, co všechno zapomněli. Proto kurz nabízí také simulovaná zranění a praktické postupy, které si všichni vyzkouší.
Cíl: Účastníci se seznámí s aktuálními postupy při první pomoci, získají praktické dovednosti v poskytování první pomoci, tak aby mohli první pomoc poskytnout žákům nebo kolegům při vyučování ve škole i jinde. Vyzkouší si prakticky vybrané postupy první pomoci a nezbytného ošetření. Budou mít příležitost vyhodnotit svoji reakční pohotovost v modelové situaci.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, učitelé mateřských škol, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga, pedagogové volného času, učitelé ZUŠ a SUŠ, učitelé speciálních škol, asistenti pedagoga, kteří již v minulosti absolvovali kurz Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky nebo Zdravotník zotavovacích akcí.
8 vyučovacích hodin (45minutových)
Seminář s dílnou využívá i venkovní prostředí okolí školy nebo přírody. Nabízí příležitost vyzkoušet si na vlastní kůži, jak přirozené a funkční jsou aktivity v přírodě a jaký mají vliv na skupinu. Vtáhne spolehlivě všechny do akce.
Cíl: Účastníci se seznámí se zásadami vedení aktivit v přírodě. Projdou vybranými aktivitami s konkrétními cíli v oblasti vztahů a spolupráce. Zformulují konkrétní doporučení pro práci s cíli, motivováním, instruováním aktivit, jejich vedením a práci s reflexí na téma rozvoj vztahů. Seznámí se s problémovými situacemi, ke kterým ve skupině dochází při aktivitách v přírodě a s možnostmi jejich řešení. Definují možné přínosy aktivit v přírodě pro žáky.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga, pedagogové volného času, učitelé speciálních škol
8 vyučovacích hodin (45minutových)
Dobrodružství je něco nečekaného, co nás vtáhne do děje. To nabízíme v rámci semináře s dílnou, který může probíhat venku i uvnitř školy. Tajemství a napětí můžeme zažít všude. Naše třída bude jásat, když takovou hru připravíme. Nemáme však na mysli bojovky, kde někdo udělá Baf!
Cíl: Účastníci se seznámí se zásadami vedení dobrodružných aktivit v přírodě i ve škole. Projdou vybranými aktivitami s konkrétními cíli v oblasti osobnostního i sociálního rozvoje, v tématech sebepoznání, sebepojetí a kreativity. Zformulují konkrétní doporučení pro práci s cíli, motivováním, instruováním aktivit, jejich vedením a práci s reflexí. Seznámí se s problémovými situacemi, ke kterým ve skupině dochází při aktivitách v přírodě a s možnostmi jejich řešení. Definují možné přínosy dobrodružných aktivit pro žáky.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, pedagogové volného času, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga
8 vyučovacích hodin (45minutových)
Seminář s dílnou nám ujasní, co je výzva, jak působí na jedince i skupinu. Zjistíme, jak výzva vzniká, jak ji lze nabízet a kde jsou hranice mezi podporou a nátlakem. Důraz klademe na princip svobodné volby jako podmínky osobnostního rozvoje při uchopování výzvy.
Cíl: Účastníci se seznámí se zásadami vedení aktivit v přírodě. Projdou vybranými aktivitami s konkrétními cíli v oblasti řešení problémů, rozhodovacích dovedností, vztahů a spolupráce. Zformulují konkrétní doporučení pro práci s cíli, motivováním, instruováním aktivit, jejich vedením a práci s reflexí na téma rozvoj vztahů. Seznámí se s problémovými situacemi, ke kterým ve skupině dochází při aktivitách v přírodě a s možnostmi jejich řešení. Definují možné přínosy aktivit v přírodě pro žáky.
Cílová skupina: ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1.stupně ZŠ, učitelé 2.stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU, pedagogové volného času, vychovatelé školských zařízení, asistenti pedagoga